Fotograf w podróży

Kolor w fotografii cz.2

Za kolory podstawowe uznaje się zaledwie kilka czystych kolorów, z których wywodzą się inne kolory.  Powszechnie uznawane są za czyste, proste i nieredukowalne. Współczesna nam i jak się wydaje obecnie powszechnie akceptowana teoria trzech czystych kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego jest jednak stosunkowo nowa.
Według antropologów języka najstarszymi określeniami kategorii kolorystycznych w słownikach ludzkich są jasne i ciemne a zaraz po nich pojawiają się prawie zawsze słowo określające “czerwony”. Poprzez siłę tradycyjnych przekazów zatem kolory czerwony oraz  nieco rzadziej pomarańczowy uznawane są za najbardziej “barwne” i mają niezwykle silną pozycję w tworzeniu dziejów ludzkiej kultury m.in. tworzeniu wizerunków religijnych itp.(czerwone maski, czerwone wizerunki bóstw itp.)

Jednak to co obecnie uznajemy za powszechne i trwałe wcale takim nie było. Oto w dziejach ludzkości barwy podstawowe były definiowane bardzo różnorodnie np:
Demokryt widział je jako: czarna, biała, czerwona i zielona
Arystteles proponował : karmazynowy, fioletowy, jasnozielony, ciemnoniebieski i szary lub biały

ZAPRENUMERUJ BEZPŁATNY E-MAGAZYN FOTOGEA.com

Wraz z rozwojem malarskiej techniki stosowania farb olejnych zgadzano się coraz bardziej, ze  malarskie barwy podstawowe to czerwony, żółty i niebieski. Taki historycznie ustalony pogląd uznawana w malarstwie do dnia dzisiejszego. Jest ona nieco zbliżona do  cyfrowego modelu RGB. Jednak nie jest tożsamy!. W sposób istotny różnią się w wielu przypadkach: chociażby  kolor zielony w malarstwie jest  pochodną żółtego i niebieskiego. A jak powszechnie wiadomo w tzw. przestrzeni barowej RGB zielony jest kolorem podstawowym i np. mieszanie światła barwnego czerwonego i zielonego da nam żółty.

Jednak warto zapamiętać, że w fotografii cyfrowej mamy połączenie tradycji malarskiej w wizualnej warstwie obrazu z technologiczną warstwą zdjęcia.

Metoda mieszania kolorów w urządzeniach cyfrowych działa na tej samej zasadzie co mieszanie kolorów w oku ludzkim. Warto tylko pamiętać, że oko ludzkie wykazuje różny stopień wrażliwości na określoną barwę co jest uwarunkowane liczbą czopków wrażliwych na określoną długość fal świetlnych. Za widzenie barwy niebieskiej odpowiada ok. 4% czopków, za zieloną – 32%, za czerwoną – 64%.

kolo_barw

W czasie tworzenia fotograficznego obrazu warto mieć w pamięci tzw. koło barw tęczowych. Powstaje ono poprzez ułożenia wszystkich barw podstawowych – żółtej, czerwonej i niebieskiej – oraz pochodnych. W ten sposób powstały dwie grupy kolorów: ciepłe (te po lewej stronie) oraz zimne ( te po prawej). Dominowanie któregoś z tych kolorów na zdjeciu powoduje to, że jest ono m.in  inaczej odbierane przez widza. Np. zastosowanie barw ciepłych przyciągnie oko widza i podkreśli radość fotografii. Barwa zimna podkreśli smutek. Istotne dla kompozycji jest także to, że każdy z kolorów leżący naprzeciwko innego jest kontrastowy względem tego koloru.  Np. czerwony i zielony to kolory kontrastowe. Dzięki tej wiedzy w sposób praktyczny możemy budować kolorystyczne oddziaływanie obrazu na widza.

ZAPRENUMERUJ BEZPŁATNY E-MAGAZYN FOTOGEA.com

Marek Waśkiel

http://www.waskiel.pl

Zobacz część pierwszą tego materiału:

https://www.fotogea.com/?p=429

To także może ci się spodobać