Fotograf w podróży Wyprawy i plenery

Kolor w fotografii cz.1

Większość historii fotografii jest związana z czernią i bielą. Także wielka ilość zdjęć uznawana za ważne w historii tej dziedziny sztuki powstawał jako czerno-białe. Z tego powodu do dziś dnia błędnie (oraz moim zdaniem szkodliwe) uznaje się, że bardziej wartościowa (bardziej artystyczna) jest właśnie fotografia czarno-biała. Wydaje się jednak, że o wiele trudniej jest wykonać poprawną fotografię kolorową niż czarno-białą. Współczesna fotografia cyfrowa pozwala na coraz bardziej efektywne wykorzystanie koloru w pracy fotografa.  Powstały narzędzia umożliwiające wybór i kontrolę kolorów. Moim zdaniem rodzi się w tej chwili olbrzymia szansa przed fotografami na świadome wykorzystanie koloru w swej codziennej pracy.  Dlatego warto wykorzystać wszystkie sposoby aby uczynić nasze zdjęcia realnie kolorowymi.

Z kolorami jaki pragniemy osiągnąć, bez dominant oraz bez nieuzasadnionych przebarwień. Prawidłowo wykorzystany kolor może być przecież jednym z najistotniejszych elementów oddziaływania fotografii. Dzięki niemu możemy poruszyć emocje widza. Kolor jest bardzo silnie związany z kompozycją zdjęcia, jego świadome wykorzystanie zwraca uwagę na ważne dla fotografa elementy i kieruje wzrok odbiorcy w najważniejsze miejsca zdjęcia. Dość powiedzieć, że czerwona plama(np. kwiat) na zdjęciu będzie przez widza zauważana jako pierwszoplanowa nawet gdy będzie plamą nieostrą czyli powszechnie w fotografii uważaną za mniej ważną.

Widzenie koloru jest na tyle sprawą subiektywną, że jest przez widza nie tyle widziany ile jest doświadczany. Jego rola powiązana jest nie tylko z fizjologią postrzegania (a ta jest sprawą indywidualną) ale widzenie koloru wynika także z przekazów historyczno-kulturowych oraz osobistych doświadczeń każdego człowieka.

Widzimy kolory poprzez trzy różne pigmenty w czopkach siatkówki: czerwony, zielony i niebieski – wrażliwe na odpowiednio na czerwony, zielony i błękit.  Odkrycia tego dokonał w 1872 r. fizyk James Clark Maxwell. Istotne jest również to ze wszystkie inne kolory powstają poprzez zmieszanie tych trzech podstawowych. Problemem w fotografii kolorowej jest to, ze zbyt łatwo można oceniać kolory i związki kolorystyczne opierając się wyłącznie na subiektywnych i nawet czasami prymitywnych kryteriach typu: “ten kolor mi się nie podoba, ale ten jest wspaniały”. Dla fotografa ważne jest jednak to, że reakcja widza na kolory jest wprawdzie subiektywna ale kolory podlegają określonym prawom. Istnieją związki pomiędzy kolorami, zasady harmonii które można wyznaczyć i zmierzyć. A potem świadomie wykorzystać w swoim zdjęciu.


Kliknij i dołącz do naszych Przyjaciół na Facebooku

Marek Waśkiel

http://www.waskiel.pl

To także może ci się spodobać