Statyw to podstawa

Wielu fotoamatorom wydaje się, że stabilizacja obrazu, w którą zaopatrzonych jest coraz więcej modeli aparatów fotograficznych, eliminuje całkowicie z ich wyposażenia statyw. Nic bardziej  mylnego. Solidny statyw zawsze będzie bardzo pomocny w uzyskaniu ostrego i dobrze skomponowanego zdjęcia.
Zdjęcia nocne, wschód lub zachód słońca, zdjęcia zacienionych wnętrz, dalekie plany fotografowane przy użyciu obiektywów długoogniskowych to tylko niektóre tematy, gdzie nie sposób obejść się  bez statywu. Mała ilość światła zawsze będzie wymagały od nas albo zastosowania długich czasów ekspozycji albo zastosowanie bardzo wysokich czułości (wyrażanych w ISO). Dawna zasada  fotograficzna powiada, że z tzw. ręki (czyli bez statywu i podparcia) nie powinno się fotografować czasem dłuższym niż takim, który jest zbliżony do ogniskowej naszego obiektywu. Zatem jeżeli mamy w aparacie obiektyw o ogniskowej 50 mm, to najdłuższy czas do fotografowania z ręki będzie wynosił ok. 1/60 s, ale dla obiektywu 300 mm takim najdłuższym czasem będzie już zaledwie  1/250 s. Jeżeli użyjemy krótszych czasów to obraz na naszych zdjęciach może być rozmazany i nieostry.

Podwyższanie czułości do bardzo wysokich ISO, np. 1600 czy 3200 powoduje znaczy spadek jakości obrazu. Szczególnie widoczny jest ten efekt przy dużych powiększeniach. Zastosowanie stabilizacji obrazu, w którą został wyposażony nasz aparat powoduje także spadek ostrości rysunku na zdjęciu.

ZAPRENUMERUJ BEZPŁATNY E-MAGAZYN FOTOGEA.com

Zatem najlepszym rozwiązaniem jest wówczas zastosowanie statywu. Czym się kierować przy jego wyborze? Musi on być: stabilny, solidnie wykonany i w miarę lekki. Najlepiej jeżeli jest wykonany z aluminium. Plastikowe i tanie statywy dostępne w hipermarketach z reguły są przeznaczone do niewielkich kamer video. Nie nadają się do dosyć ciężkich lustrzanek cyfrowych. Natomiast trójnogi stalowe są wprawdzie mocne i stabilne, ale niestety są także ciężkie. Plenerowy spacer z dodatkowymi kilogramami na plecach będzie udręką. Przez zakupem koniecznie trzeba dowiedzieć się jaki udźwig ma wybierany statyw. Jeżeli do 2 kg to z pewnością cyfrowa lustrzanka z obiektywem będzie drżeć wraz z nim. Natomiast utrzyma stabilnie lekki i mały kompakt. Właściciele lustrzanek z obiektywami do 300 mm ze spokojem mogą sięgnąć po statyw o udźwigu ok. 5 kg. Warto wybierać wśród nieco tańszych propozycji firm Slik, Velbon, Berno oraz droższych, ale niezawodnych modeli firmy Manfrotto lub Gitzo. Sam zdecydowałem się kiedyś na statyw Manfrotto 190 x ProB ze wzgledu na sprawdzoną i dobrą konstrukcję z ramieniem umożliwiającym fotografowanie z bardzo niskiej pozycji oraz głowicę kulową (także Manfrotto) z szybkim zatrzaskiem 322RC2. Sprawdzają się dobrze w fotografii krajobrazowej, nocnej, wnętrz itp.

Marek Waśkiel

http://www.waskiel.pl

Author: Redakcja

Share This Post On