Fotograf w podróży

Obiektyw dla fotografa podróżnika

Uniwersalnym typem aparatu używanym przez wielu fotografujących podróżników jest lustrzanka. Na ogół ten typ aparatów jest sprzedawany jako sam korpus bez obiektywu. Producenci wiedząc, że większość nabywców nie ma pojęcia, jaki obiektyw chce wybrać, dokładają do korpusu jakieś „szkło”. W ten sposób powstają zestawy (czyli KIT): korpus plus obiektyw. Bardzo często w takim „kitowym zestawie” dołączany jest byle jaki obiektyw (ciemny i obarczony wieloma wadami) ale tani, co jest istotnym argumentem dla nabywcy. Zaletą kitowego obiektywu jest możliwość robienia jakichkolwiek zdjęć np. podczas treningu związanego z poznawaniem korpusu (układ klawiszy, funkcję itp.) oraz zastanowienie się w tym czasie nad tym, co chcemy niedawno kupionym aparatem fotografować – a potem wybór konkretnych obiektywów. Kit ma także inny mały malutki plusik – niewielką wagę. Warto pamiętać, że w wielu wypadkach po przymknięciu takiego  obiektywu do przysłony rzędu f8-f11 (czyli wartości, w których obiektywy posiadają z reguły najwyższą rozdzielczość) obraz nie jest wcale taki rozmyty.

Niestety ostrość obiektywu to nie wszystko. Obraz na zdjęciu to również kontrast i kolory, a te już bezpośrednio zależą od klasy obiektywu. Odblaski, które powstają po skierowaniu obiektywu pod światło oraz nieprecyzyjny autofokus to kolejne z największych wad obiektywów kitowych. Jeżeli jednak mamy szczęście i trafimy na poprawny egzemplarz obiektywu kitowego, możemy zrobić nim mnóstwo ciekawych i to  wcale nie gorszych niż niejednym topowym szkłem. Pamiętając o tym, że wykonane przez nas zdjęcie na ogół może być na tyle ostre, na ile dobry mamy obiektyw, większą wagę przykładajmy do wyboru obiektywu niż korpusu.
Moim zdaniem większość początkujących fotoamatorów – podróżników zadowoli się obiektywem o ogniskowej w zakresie 24-105 mm – ekwiwalent dla pełnej klatki (lub zbliżonym) i dającym
ostry obraz przy przesłonie (f) 4. Takim obiektywem można sfotografować większość popularnych tematów (zdjęcia rodzinne, psów, kotów, fotografie krajobrazów, wnętrz i portretów). Nie warto kupować obiektywu o ogniskowej ok. 18-200 mm. Na pozór idealne rozwiązanie nie jest korzystne z punktu widzenia jakości obrazu. W takim obiektywie mogą występować duże wady optyczne.

Sądzę, że idealne w fotografii podróżniczej jest skompletowanie następującego zestawu obiektywów (oczywiście nie od razu):
– podstawowy zoom 24- 105 mm/ f4 (niezbędne minimum jasności)
– szeroki kąt 17-35 mm/ f4 (niezbędne minimum jasności)
– zoom długoogniskowy 70-300 mm/ f5,6 (minimum jasności)
– obiektyw portretowy stały 50 mm /f1,4 do 2
(wszystkie przeliczniki ogniskowych dla pełnej klatki)


Kliknij i dołącz do naszych Przyjaciół na Facebooku

Taki zestaw pozwoli na wykonanie pełnego spektrum ujęć. W zależności od osobistych preferencji i charakteru wyjazdów można zabierać tylko niektóre obiektywy (bardzo często zabieram na wyprawę jedno lub góra dwa szkła).

Marek Waśkiel

http://www.waskiel.pl

To także może ci się spodobać