Fotograf w podróży

PORADNIK: Zdjęcia nocne i sztuczne ognie

Kiedy znudzą się już świąteczne i noworoczne biesiady nie ma nic lepszego niż plenerowa wycieczka do lasu, parku albo wieczorny spacer po mieście udekorowanym światełkami. O traktowaniu aparatu cyfrowego w czasie mrozów napisałem w innym miejscu: http://www.fotogea.com/?p=622 zatem teraz skupie się nieco na zdjęciach nocnych. Są one łatwe w wykonaniu i bardzo efektowne.

Najlepszym okresem na zrobienie najlepszych nocnych zdjęć w mieście jest końcowy fragment tzw. „złotej godziny”. Tym terminem określają fotografowie czas przed i po wschodzie słońca oraz przed i po zachodzie słońca, kiedy światło uzyskuje ładną barwę a oświetlone przez nie pejzaże stają się niezwykle efektowne. Kiedy słońce zajdzie za horyzont ulice miast pozostają wypełnione światłem odbitym od chmur a i same chmury dają się jeszcze zarejestrować na owych nocnych zdjęciach. Poczekajmy jeszcze kilka minut, gdy zaczną zapalać się światła oświetlające budynki i sceneria do nocnych zdjęć staje się idealna.

ZAPRENUMERUJ BEZPŁATNY E-MAGAZYN FOTOGEA.com

Do zrobienia dobrego nocnego zdjęcia niezbędny jest statyw. Musimy na nim umieścić nasz aparat. Wbrew pozorom nie fotografujemy wówczas z lampą błyskową (to znaczy można użyć jej błysku ale wyłącznie np. do podkreślenia bliskich planów używając tzw. światła wypełniającego). Najlepiej jest ją jednak wyłączyć! Pamiętajmy także o naładowaniu akumulatorów oraz zabraniu dodatkowych jeżeli zdecydujemy się na dłuższą sesję.

Zdjęcie nocne wykonuje się z uwzględnieniem kilku etapów. Znajdujemy ciekawy obiekt do sfotografowania np. ładnie oświetloną ulicę. dom  czy pałac. Wyłączamy stabilizację obrazu (używamy przecież statywu).  Statyw ustawiamy na stabilnym podłożu. Ponieważ zdjęcia nocne wykonywane są przy niskich ISO (np. 100 lub 200) im jest ciemniej tym wymagać będą długiego czasu ekspozycji nawet do kilku lub kilkunastu sekund. . Jeśli ustawimy statyw np. na drgającym moście to może się zdarzyć, że jego drgania zostaną przeniesione na statyw i aparat i zdjęcie w efekcie będzie poruszone. Po zamontowaniu aparatu do statywu, ustawiamy owe niskie ISO w aparacie, wybieramy balans bieli do światła dziennego (jeśli efekty będą nie zadawalające poeksperymentujmy dobierając indywidualne ustawienia balansu bieli – jest ich w aparacie sporo).

ZAPRENUMERUJ BEZPŁATNY E-MAGAZYN FOTOGEA.com

Po czym włączamy program preselekcji przesłony ( A lub Av) wybierając jej wartość F8 (przy tej wartości przysłony wokół silnych źródeł światła pojawią się ładne promienie – gwiazdki). Światło najłatwiej jest mierzyć w trybie pomiaru matrycowego lub manualnego unikając umieszczania w centrum kadru silnych źródeł światła. Wyłączamy autofokus i ostrzymy ręcznie komponując raz jeszcze kadr. Spust migawki wyzwala się przy użyciu samowyzwalacza (tryb w aparacie – z reguły 2 lub 10 s), pilota lub wężyka spustowego. Chodzi o to aby nie poruszyć aparatem w czasie wykonywania zdjęcia. Po wykonaniu pierwszego próbnego zdjęcia dokonuje się oceny uzyskanego efektu jeśli jest niezadowalający wprowadza się zmiany np. korekcję ekspozycji lub ustawienia balansu bieli.

Jeżeli chcemy sfotografować pokazy sylwestrowych sztucznych ogni postępując tak samo jak przy zdjęciach nocnych musimy zastosować długi czas ekspozycji (ok. 3-4 sekund powinno dać dobre rezultaty) – co osiągniemy przez użycie np. trybu preselekcji przesłony o wartościach np. f 8, f11 lub f 16 lub preselekcji czasu S lub Tv (nie mówiąc już o niezawodnym trybie manualnym) kiedy to polecamy aparatowi aby dobrał przesłonę do wybranego przez nas czasu. Ostrość należy wówczas ręcznie ustawić na tzw. odległość hiperfokalną (mocno upraszczając na obiekt znajdujący się w odległości kilku metrów od naszego aparatu) lub na nieskończoność (warto zobaczyć do da lepsze efekty) oraz używając pilota wykonać kilkadziesiąt zdjęć licząc na to, że uda nam się zarejestrować najładniejsze eksplozje. Z doświadczenia wiem, że dobre pokazy sztucznych ogni mają swoją dramaturgię więc najciekawsze eksplozje są zaplanowane w końcowej części pokazu. Jednak warto wcześniej zaplanować kadr nie poświęcając go wyłącznie na rejestrowanie świetlistych kresek na niebie. Można je połączyć np. z jednoczesnym pokazaniem na zdjęciu ciekawych fragmentów architektury lub sylwetek ludzi.

Zdjęcia nocne. Niezbędny ekwipunek i czynności:
1. Statyw
2. Stabilne podłoże
3. Tryb manualny lub preselekcja przesłony warto stosować min. f8
4. Ostrzenie ręczne
5. Użycie samowyzwalacza, pilota lub wężyka
6. Pomiar matrycowy, lub centralnie wazony – uwaga na silne źródła światła

Życzę wielu udanych noworocznych kadrów i dobrego światła w nadchodzącym Nowym Roku!

Marek Waśkiel

http://www.waskiel.pl

To także może ci się spodobać